Přednáška Pjéra La Šé'ze v Klentnici se zaměřuje na netradiční pohled na výchovu dětí a vztahy mezi rodiči a dětmi. Pjér La Šé'z provokativně zpochybňuje konvenční představy o rodičovství a výchově. Jeho rozbor kriticky hodnotí moderní společnost, kterou označuje za infantilizovanou, a staví ji do kontrastu s moudrostí a přístupy přírodních národů, zejména indiánů.

Rešerše (Shrnutí)

Pjér La Šé'z hned na začátku přednášky zpochybňuje, že by děti patřily rodičům. Podle něj nejsou naši, a dokonce si je přisvojujeme. Místo toho by rodiče měli děti vnímat jako učitele, protože přicházejí na svět s vlastní moudrostí a láskou. V přednášce cituje příběh o indiánském kmeni, kde matka ještě před narozením slyší „píseň bytosti“, která má přijít na svět. Tuto píseň zpívá jak dítěti v břiše, tak i při porodu. Pokud později v životě člověk zapomene, kdo je (například se stane alkoholikem), celý kmen se sejde a zpívá mu jeho píseň, aby si vzpomněl na svou podstatu. Podle indiánů je smysluplným výchovným aktem přivést dítě k jeho vlastní síle a zdroji.

Pjér kritizuje moderní společnost, která podle něj infantilizuje dospělé, kteří se pak nemohou napojit na vlastní zdroj a proto to neumí ani u svých dětí. Dále vyzdvihuje rozdíl mezi indiánskou a evropskou kulturou. Zatímco indiánův největší sen je být „jako můj otec a jako moje matka“, Evropan často sní o tom, že hlavně nebude jako jeho rodiče.

Klíčová slova: Výchova dětí, Rodiče a děti, Infantilizace, Indiáni, Moudrost dětí, Vlastní zdroj, Píseň bytosti, Systém a suverénní kompetence, Kližka světa, Dospělost, ...

Zajímavé myšlenky

  • Výchova jako nehorázný termín: Pjér La Šé'z označuje samotný termín „výchova“ za nehorázný.
  • Dítě jako host od Boha: Navrhuje přistupovat k dítěti jako k návštěvě, kterou nám posílá Bůh, a chovat se k němu s respektem a úctou, ne jako k někomu, koho je třeba "srovnat".
  • "My naučíme naše děti mluvit a naše děti nás naučej mlčet": Tato myšlenka zdůrazňuje, že se od dětí učíme.
  • Nechávat děti růst do společenství: Indiáni nevychovávají děti, ale nechávají je "vrůstat do toho společenství".
  • Systém ukazuje cesty, které nikam nevedou: Systém je podle Pjéra La Šé'ze dokonalý v tom, že je pohodlný, ale brání nám v rozvoji a v pochopení toho, kdo jsme.